DICTIONAR DE TERMENI GPL
GPL (Gazul Petrolier Lichefiat) este un amestec de hidrocarburi format predominant dintr-un amestec de propan si butan, obtinut prin rafinarea petrolului sau direct din extractie, dupa ce a fost separat de gazele naturale sau petrolul cu care acesta este in amestec in zacamintele petroliere.
INSTALATII GPL – sistem alternativ de alimentare cu gaz petrolifer lichefiat pentru orice autoturism cu aprindere prin scanteie .
Instalatii GPL carburatie – aceste instalatii GPL se pot monta pe orice autoturism echipat cu carburator simplu sau dublu corp , pulverizarea gazului se poate face printr-un stut filetat in carburator sau un mixer special montat deasupra carburatorului .
INSTALATII GPL injectie monopunct – diferenta la aceasta instalatie GPL este sistemul lambda control prin care se efectueaza un dozaj electronic al gazului in functie de semnalul sondei lambda .
INSTALATII GPL injectie multipunct – motoarele echipate cu injectie multipunct non euro se pot monta cu instalatie GPL clasica cu mixer , la aceasta instalatie GPL se monteaza un emulator care intrerupe functionarea injectoarelor de benzina in timpul functionarii autoturismului pe GPL.
INSTALATII GPL EURO 3 SI EURO 4 si 5– Instalatiile GPL utilizate pentru aceste autoturisme sunt de tip secvential cu injectoare separate pentru fiecare cilindru , gazul fiind injectat prin galeria de admisie , aceste instalatii GPL sunt mult mai complexe si mai performante fata de cele clasice . Calculatorul instalatie de GPL tinand cont de timpii de injectie ai autoturismului cat si de temperatura motorului si presiunea GPL-ului . Diferentele de functionare ale motorului intre GPL si benzina fiind insesizabile .
CALCULATORUL DE GAZ – are rolul de a prelua datele de la calculatorul de benzina pentru a intrerupe injectoarele de benzina si pornirea functionarii sistemului de gaz prin deschiderea supapelor si comanda injectoarelor de gaz
LANDI RENZO OMEGAS PLUS
RAMPA DE INJECTIE-este elementul pe care sunt montate injectoarele de gaz , asigura distribuirea uniforma a carburantului gazos la toate injectoarele.
INJECTOARELE – sunt instrumentele electromecanice care controleaza alimentarea cu gaz si distribuirea lui la galeria de admisie ,ce functioneaza pe baza calculelor sia hartilor ECU,utilizand semnale de la senzori specifici ai autovehiculului.
REDUCTOR -VAPORIZATOR – transforma gazul din stare lichida in stare gazoasa si asigura o presiune constanta reglabila
MULTIVALVA –este piesa care asigura umplerea cu gaz a rezervorului in conditii de siguranta prin limitarea umplerii rezervorului (80%).Asigura protective la suprapresiune iar in caz de incendiu si la protective termica.Indica nivelul gazului din rezervor .
COMUTATORUL – de benzina –gaz are functia de a transfera modul de functionare de pe benzina pe gaz si invers .Aceasta se poate face manual prin apasarea butonului pe pozitia dorita sau in cazul in care motorul masinii a fost oprit cu butonul comutat pe gaz , dupa pornirea care se va face automat pe benzina ,transferul se va face automat pe gaz in momentul in care temperatura apei din motor va ajunge la aproximativ 40grade sau in functie de temperatura setata din calculator
FILTRU GPL –este localizat intre reductor si rampa de injectie avand rolul de a filtra gpl-ul aflat in stare gazoasa .Trebuie schimbat in general la interval de 15000 km.
ELECTROVALVA –este un dispozitiv care izoleaza gazul din conducta de alimentare ce vine de la rezervor spre motor.Contine un filtru de impuritati care trebuie inlocuit periodic.Cea mai importanta functie asa este aceea de siguranta ,izoland gazul in caz de accident chiar daca motorul este pornit.
Electrovalva gaz si benzina
MODULUL ELECTRONIC DE COMANDA (ECU)-calculeaza timpul si strategia pentru injectia unei cantitati optime de gaz in toate conditiile de functionare ale motorului
pozaaa.
PRIZA DE ALIMENTARE este amplasata in partea din spate a masinii ,fixate in caroserie sau in compartimentul busonului de benzina .Are in componenta o supapa de sens care impiedica iesirea gazului .
REZERVOARELE GPL sunt fabricate dintr-un otel special (tratat termic impotriva fisurilor) cu o grosime de 3,5 mm si testate la o presiune de 30 bari . Ele sunt fixate pe autovehicul cu platbande si suporti dimensionati sa garanteze, cu rezervorul plin, buna ancorare la solicitari datorate unei accelerari sau decelerari extrem de mari.
Sunt de mai multe tipuri : 1 . cilindrice,montate in spatiul destinat bagajelor
Ca dimensiuni detinem in stoc si la comanda rezervoare de :
– 40lt cu diametru de 360 mm si lungime de 244 mm
– 50lt cu diametru de 315mm si lungime de 820 mm
– 55lt cu diametru de 315 mm si lungime de 820 mm
– 40 lt cu diametru de 360 mm si lungime de 500 mm
– 50 lt cu diametru de 315 mm si lungime de 700 mm
– 55 lt cu diametru de 315 mm si lungime de 820 mm
– 60 lt cu diametru de 315 mm si lungime de 850 mm
– 80 lt cu diametru de 360 mm si lungime de 900 mm
– 90 lt cu diametru de 360 mm si lungime de 950 mm
– 105 lt cu diametru de 360 mm si lungime de 1155mm
2. toroidale amplasate in compartimentul rotii de rezerva (de interior si exterior )
Ca dimensiuni detinem in stoc si la comanda urmatoarele rezervoare de interior (pentru autovehiculele a caror roata de rezerva este situata in interiorul masinii ; diverse tipuri de Ford ,Opel , Logan , Cielo etc ) :
-35 lt cudiametru de 550 mm si inaltime 200 mm
-40 lt cu diametru de 580 mm si inaltime 200 mm
-43 lt cu diametru de 600 mm si inaltime de 200 mm
-54 lt cu diametru de 630 mm si inaltime de 225 mm
-54 lt cu diametru de 680 mm si inaltime de 200 mm
-59lt cu diametru de 650 mm si inaltime de 225 mm
si rezervoare toroidale de exterior ( pentru autovehicule a caror roata de rezerva este situata in exteriorul masinii : logan break ,dacia pik- up ):
-43 lt cu diametru de 600 mm si inaltime de 200 mm
-59 lt cu diametru de 650 mm si inaltime de 225 mm
-86lt cu diametru de 720 mm si inaltime de 270 mm